A dolgozói elégedettségmérés az alapvető szükségletekre és a dolgozók aggodalmaira világít rá. A felmérés mindig testreszabott, vállalatonként eltérő, de rendszerint olyan kérdéseket vizsgál, mint a bérezés, leterheltség, csapatmunka, a vezetés értékelése, erőforrások stb.
· A dolgozók véleményének és igényeinek a felmérése.
· Megfelelő munkaerő alkalmazása és megtartása.
· Fluktuációval járó költségek csökkentése.
Ezen területekre koncentrálódik a vezetés figyelme annak érdekében, hogy amunkavállalók elégedettek legyenek és a vállalkozásnál maradjanak. Azonban a dolgozói elégedettségi felmérés nemcsak a vállalat érdekeit szolgálja, hanem amunkavállalókét is. Itt kifejezhetik véleményüket, kifejthetik kéréseiket és úgy érezhetik, hogy a vezetőség figyel rájuk. Amint a problémás területek vagy kérdések felszínre kerültek, változtatásokat lehet előterjeszteni, amelyek nem feltétlenül kell költséges megoldások legyenek. Jó példa lehet erre az ingyen kávé, tea, víz bevezetése, vagy a dolgozók munkakörnyezetének a személyre szabása, otthonosabbá, családiasabbá tétele.
Régóta ismert tény, hogyha a munkavállalók elégedettségi foka magas, kevesebb munkavállaló hagyja ott a vállalatot, ami csökkenti az új munkaerő betanításának költségét, illetve az is, hogy a jó vállalati kultúra mágnesként fog új munkaerőt vonzani.