Ez az első alkalom, hogy interjúztatnod kell, mint pályakezdő HR-es. A protokoll szerint megkérdezed, kér-e kávét vagy teát az interjúalany, de valójában neked van szükséged kávéra. Már most attól félsz, hogy bizonytalannak fogsz tűnni, vagy véletlenül kihagysz egy kérdést a megbeszéltek közül. Idővel könnyebb lesz? A protokoll szerint megkérdezed, kér-e kávét vagy teát az interjúalany, de valójában neked van szükséged kávéra. Már most attól félsz, hogy bizonytalannak fogsz tűnni, vagy véletlenül kihagysz egy kérdést a megbeszéltek közül. Idővel könnyebb lesz? Bizonyos értelemben sajnos nem, hiszen fél órád van eldönteni, hogy a veled szemben ülő személy elősegíti-e majd a cég fejlődését. Van erre bevált recept?
A legintelligensebb cégek a jövőbeli siker érdekében és az egészségesen öntudatos személyiségekben látják a megfelelő alkalmazottakat. Iparágra, fizetésre, korra és nemre való tekintet nélkül minden ideális munkatárs magában hordoz bizonyos tulajdonságokat. A következőkben ezeket tekintjük át.
- Cselekvés-orientált: Olyan munkaerőt keresnek a vállalatok, aki nem fél cselekedni és kockáztatni. Habár ezek a próbálkozások sikertelenségbe is fulladhatnak, az ilyen munkatárs sokkal gyakrabban ér el sikereket és magabiztosabbá is válik, miközben új ötleteket fogalmaz meg, új kihívásokat keresve. Az „állóvíz” típusú alkalmazott nem fogja hosszú távon jövedelmezőbbé tenni a céget: a cselekvés-orientált viszont igen.
- Intelligens: Az intelligencia nem minden, de ez egy jó tulajdonsága az ideális munkatársnak és erős alapköve lehet a sikernek is. Igaz, számos módja van, hogy meggyőzze a munkaadót: ő a megfelelő a pozícióra, az intelligencia kifejezése a legjobb módja ennek.
- Ambiciózus: Az alkalmazott csak akkor segíthet a cégnek jövedelmezőnek lenni, ha egyre jobb és hatékonyabb munkára törekszik. Az ambiciózus hozzáállás az, ami a vállalatot innovatívabbá és nyitottabbá teszi, és ez az, ami újabb és újabb ötleteket kelt életre.
- Képes önállóan dolgozni: A vállalatoknak olyan munkatársra van szüksége, aki képes önállóan végezni a munkáját, anélkül, hogy folyton a kezét kéne fogni. Egy cég vezetőjének megvannak a maga feladatai és jogosan nem szeretnéd, ha állandóan már átbeszélt kérdésekkel fordulna hozzád a felvett alkalmazott, vagy kiselőadást kéne neki tartani minden egyes alkalommal.
- Vezetői képességei is vannak: Szeretnéd, ha a felvett munkatárs jelentős részévé válna a vállalatnak és a jövőbeli alkalmazottakat ő is instruálná? A vezetőkészség a magabiztosságnál kezdődik, szükség van hozzá pozitív önértékelésre és szakmai sikerélményekre is.
- Beillik a csapatba: Élvezne egy ilyen munkatárssal együtt dolgozni? És a többi munkatárs? Amikor kezdő valaki, az alkalmazott vagy nem marad sokáig ott és elbukik, vagy felülmúlja az elvárásokat, és növeli a versenyképes előnyökkel jár a cég számára.
- Pozitívan szemléli a világot: A frissen felvett munkatárs mindennap energikus gyakran válik negatív szemléletűvé az idő múltával, aki mindent rossz színben lát és könnyen kiég, amikor kudarccal szembesül. Az igazán jókedélyű, optimista emberek azonban különleges munkakörnyezetet képesek teremteni, új ötletekkel áll elő és ami a legfontosabb: másokra is ráragasztja ezt a pozitív szemléletet.
- Magabiztos: A magabiztosság eredményességgel jár és arra ösztönözhet másokat is, hogy próbáljanak a legjobbra törekedni. A legjobb cégek tisztában vannak azzal, hogyan is teremtsenek újra és újra kiváló minőségű szolgáltatást és hisznek abban, hogy egy olyan vállalati kultúrát visznek, amivel elégedettek az ügyfelek.
- Sikeres: A legjobban a múltbeli sikerek tükrözhetik a jövőbeli eredményességet a cégvezetők számára. Hosszú ideig maradt a munkavállaló a régi munkahelyén? Vannak hasonlóságok a régi és a te céged között? Milyen sikereket ért el? Amit egyszer elért, azt könnyedén megtudja ismételni a te vállalatodnál is.
- Őszinte: Rendelkezhet a munkavállaló a világ összes tehetségével, de becsületesség és hitelesség nélkül nem sokra jut egy cégnél sem. Ha más nem is, őszinteséget mindenképpen el lehet várni tőle, hiszen ennek hiányában akár ügyfeleket is veszíthet a vállalat.
- Részletorientált: A részletekre való odafigyelés hiánya hibákhoz vezethet a cégen belül. Az ilyen odafigyelő alkalmazott azonban büszkévé teheti a vállalat vezetőit.
- Alázatos: A leginkább keresett munkavállaló nem dicsekedik állandóan a sikereivel, hanem a munkájába ültetik át azokat. Szerények, nem büszkélkednek mások előtt és erre ösztönöznek másokat is.
- Keményen dolgozik: Semmilyen nagy feladat nem könnyű, ahogy a megfelelő alkalmazottakat is nehéz megválasztani. A hatékony szervezeti kultúra megbízható, szorgalmas munkatársakon nyugszik, megtalálni őket talán a legnehezebb feladat.
- Megjegyezhető: A megjegyezhetőség hasznos lehet azok számára, akik partnerekkel, ügyfelekkel foglalkoznak. A munkatárs tükrözheti az általa képviselt vállalatot, ezért nem árt, ha elő tudja adni magát profi módon.
- Szenvedélyes: Azok a munkavállalók, akik szenvedélyesen szeretik a szakmájukat és élvezik a munkát. Habár a pénz is rendkívül motiváló, mégis jó, ha a munkatársat belülről is hajtja a munka élvezete.